بلاگ

۱۰ دلیل اهمیت هوش مصنوعی چیست؟

What are the 10 reasons why artificial intelligence is important?

آیا ماشین می‌تواند از انسان تقلید کند؟

این سوالی است که جامعه سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند که تمرکز آن روی بیش از چند کتاب و فیلم علمی-تخیلی بوده است.

هوش مصنوعی توانایی یک ماشین برای درک، یادگیری، حل مسائل و موارد دیگر است.

در مقالات پیشین خواندیم که هوش مصنوعی چیست؟

حالا می‌خواهیم بدانیم که چرا هوش مصنوعی مهم است؟

در اینجا ۱۰ دلیل برای اهمیت هوش مصنوعی برای شما نام می‌بریم:

۱- هوش مصنوعی می‌تواند خطای انسانی را کاهش دهد

زمانی که هوش مصنوعی به درستی برنامه‌ریزی شود، می‌تواند اشتباهات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

برای مثال، اشتباهات پزشکی را در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۸ میگل پاردس مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد هوش مصنوعی با دقت ۷۸ درصد پیش‌بینی می‌کرد که احتمال مرگ یک بیمار ۳۰ روز بعد از مرخص شدن از ICU، چقدر است.

هوش مصنوعی جایگزین هوش و دانش انسانی نمی‌شود، اما بر خلاف انسان‌ها، هوش مصنوعی خسته نمی‌شود یا تحت فشار قرار نمی‌گیرد. اینجاست که اهمیت هوش مصنوعی مشخص می‌شود.

۲- هوش مصنوعی می‌تواند کارهایی را که برای سلامتی انسان خطرناک است، انجام دهد

جمع‌آوری و تفکیک زباله، به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشاغل در جهان محسوب می‌شود.

یک مطالعه در دانمارک نشان می‌دهد که زباله‌گردها دو برابر بیشتر از نیروی کار عمومی در معرض بیماری‌های گوارشی هستند. آن‌ها همچنین عفونت، آلرژی و صدمات بیشتری را نیز تجربه می‌کنند.

ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند خطر را برای انسان کاهش دهند. شما می‌توانید ربات‌های پیشرفته در زمینه تفکیک زباله را در برخی از کارخانه‌های بازیافت، پیدا کنید.

سیستم‌های کامپیوتری برای تشخیص انواع مختلف مواد قابل بازیافت، قوطی‌ها، شیشه و پلاستیک از انبوه زباله‌ها آموزش دیده‌اند.

۳- هوش مصنوعی می‌تواند در انجام کارهای تکراری کمک کند

حتی اگر مرتب کردن قوطی‌ها و شیشه‌ها برای انسان کاملا ایمن بود، خیلی زود انسان را خسته می‌کند. این کار برای انسان‌هایی که می‌خواهند خلاقیت داشته باشند، تکراری، خسته‌کننده و پیش‌پاافتاده است. همچنین تمرکز بر روی کارهای تکراری برای انسان سخت بوده و در را برای انجام اشتباهات باز می‌گذارد.

ماشین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خسته نمی‌شوند. آن‌ها همیشه یک کار را به همان روش انجام داده و تمرکز خود را از دست نمی‌دهند. این موضوع، اهمیت هوش مصنوعی را به ما نشان می‌دهد.

           بخوانید: مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی

۴- هوش مصنوعی در تمام زمان‌ها در دسترس است

برخلاف انسان‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند هر روز و در تمام طول روز، وظایف خود را به درستی انجام دهد. این موضوع برای خدمات مشتری و سایر خطوط امدادی بسیار مفید بوده و صنعت بزرگی برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی است.

بر اساس یک مطالعه، IBM waston assistant که در کنار عوامل انسانی استفاده می‌شد و بیشترین سود را داشت، باعث صرفه‌جویی در پول شد و به نمایندگان اجازه داد زمان بیشتری را برای کارهای مهم صرف کنند. با پیشرفته‌تر شدن فناوری، ربات‌های چت هوش مصنوعی همیشه در دسترس، کارآمدتر می‌شوند. به همین دلیل، هوش مصنوعی مهم است.

۵- هوش مصنوعی سریع‌تر از انسان‌ها کار می‌کند

فناوری‌های جدید می‌توانند فرایندها و تصمیم‌گیری‌ها را برای سازمان‌هایی مانند ناسا، سرعت ببخشند. در سال ۲۰۲۱، ایوا گیزی، کارآموز Pathways، تحقیق در زمینه هوش مصنوعی را برای انعطاف‌پذیری فضاپیمای RAISR را توسعه داد. با استفاده از  RAISR ، هوش مصنوعی می‌تواند سرعت خطاهای فضاپیماها و سیستم‌های پرواز را تشخیص دهد.

این فرایند با استفاده از ترکیبی از ژنتیک‌های کلاسیک هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، برای یافتن اتصالاتی کار می‌کند که انسان‌ها قادر به انجام آن نیستند. تسریع فرایند تشخیص عیب، منجر به تعمیر سریع‌تر و بهبود کارایی یک ماموریت می‌شود.

۶- هوش مصنوعی نقش بزرگ و مهمی را در شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کند

تیک‌تاک که بیشترین برنامه دانلود شده در جهان است، از ماشین لرنینگ استفاده می‌کند. هنگامی که یک کاربر برای اولین بار برنامه تیک‌تاک را باز می‌کند، با تعداد انگشت شماری ویدیوی محبوب مواجه می‌شود. این الگوریتم، ویدیوهای مشابه را با استفاده از جزئیاتی مثل هشتگ‌ها، صداها، زبان و توضیحات شناسایی می‌کند. زمانی‌که تیک‌تاک اطلاعات و داده کافی داشته باشد، ترجیحات و علاقه‌مندی‌های یک کاربر را تشخیص می‌دهد.

با ماشین لرنینگ، الگوریتم، ویدیوهای جدیدی را بر اساس این شاخه‌ها به کاربر نشان می‌دهد.

متاسفانه این موضوع، مشکلات مرتبط با افراط‌گرایی و رادیکالیزم (میل به دگرگونی‌های ریشه‌ای) را افزایش می‌دهد که این مسئله، دلیل دیگری بر اهمیت هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی است.

۷- هوش مصنوعی منجر به یادگیری می‌شود

دولینگو یک برنامه محبوب یادگیری زبان است که از هوش مصنوعی در راه‌های مختلف استفاده می‌کند و شامل یک ماشین لرنینگ به نام Birdbrain (حافظه پرنده) می‌باشد. بر اساس نحوه عملکرد یک کاربر، Birdbrain درجه سختی یک درس را تنظیم می‌کند.اگر یک کاربر مدام اشتباه کند، برنامه درجه سختی را کاهش می‌دهد. اگر کاربر همه پاسخ‌ها را درست بدهد، برنامه سوال سخت‌تری می‌پرسد.

پس از آنکه کاربر ۵ الی ۶ درس را کامل کرد، برنامه می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، شروع به تولید درس‌های سفارشی کرده و تجربه‌ای شخصی سازی شده ایجاد کند. این مسئله، بر اهمیت هوش مصنوعی در یادگیری تاکید دارد.

۸- هوش مصنوعی روی نیروی کار نیز تاثر خواهد گذاشت

نگرانی‌های زیادی در مورد تصاحب مشاغل توسط ربات‌ها وجود دارد، اما واقعیت چیز دیگری است. طبق گزارش World Economic Forum(مجمع جهانی اقتصاد)، اتوماسیون، ۵۸ ملیون شغل ایجاد خواهد کرد. حدود ۳/۲ مشاغل تحت تاثیر، به مهارت بالاتر و ۳/۱ به مهارت پایین‌تری نیاز خواهند داشت.

همچنین این احتمال وجود دارد که به جایگزینی کامل شغل‌ها، هوش مصنوعی یکپارچه شود. یک شرکت به نام Samsara، دوربین‌های کنترلی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای رانندگان، تولید کرد. با استفاده از هوش مصنوعی، دوربین‌ها می‌توانستند تشخیص دهند که آیا راننده ماسک زده یا نه.

هوش مصنوعی ممکن است شغل یک نفر را نگیرد ولی می‌تواند بر آن نظارت کند.

۹- هوش مصنوعی پیامدهایی برای حقوق بشر دارد

در سال ۲۰۲۰، OHCHR گزارشی را منتشر کرد که در آن تاثیرات هوش مصنوعی بر حریم شخصی، سلامت، حرکت، مجمع مصالحت‌آمیز و موارد دیگر را تحلیل می‌کرد. شخصی به نام تیم انگلهارت، یک افسر حقوق بشر در بخش نقش قانون و دموکراسی ، این موضوع را بسیار بد می‌داند.

مشکل، سرعت پردازش هوش مصنوعی و همچنین مجموعه داده‌های مغرضانه‌ای است که هوش مصنوعی بر آن تکیه دارد. وقتی هوش مصنوعی با جانب‌داری استفاده شود، منجر به نتایج منفی می‌شود.

۱۰- توسعه هوش مصنوعی خوب، پیچیده است

هوش مصنوعی به خوبی برنامه‌هایی است که انسان‌ها می‌سازند. حال در اینجا منظور از خوب چیست؟ آیا این فقط هوش مصنوعی است که اهداف خاصی را برآورده می‌سازد؟

برای مثال، اتومبیل‌های خودران را در نظر بگیرید، همه ما می‌خواهیم که این ماشین‌ها امن باشند. با این حال این می‌تواند بدان معنا باشد که ما در نهایت با خودرهایی مواجه می‌شویم که خیلی آهسته حرکت می‌کنند و به هر چیز محرکی مثل کیسه پلاستیکی واکنش نشان می‌دهد و توقف می‌کند . که امروزه با ساخته شدن اتومبیل‌های خودران تسلا، باور این موضوع برای ما کمی راحت‌تر شده است.

قبل از اینکه بتوانیم از هوش مصنوعی استفاده خوبی داشته باشیم، باید پیچیدگی‌های یک هدف را نیز در نظر بگیریم.

سخن آخر …

خواندیم که چرا هوش مصنوعی مهم است؟

در واقع، هوش مصنوعی هم می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، مانند:

کمک در انجام کارها، بهبود روند تصمیم‌گیری، بهبود روند یادگیری

یا حتی می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد، مانند:

تهدید حریم شخصی. این ما انسان‌ها هستیم که تصمیم می‌گیریم از هوش مصنوعی چگونه استفاده کنیم.

یک دلیل دیگر برای اهمیت هوش مصنوعی را شما برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید