بلاگ

علم رباتیک در برابر کرونا!

Robotic science against Corona!

ربات ها در برابر کرونا!

در کمال تاسف جهان در نیمه اول سال میلادی شاهد وقوع یکی از تلخ ترین اتفاقات صده اخیر بود؛ شیوع ویروس کوید-۱۹ که البته اکثر ما آن را با نام کرونا می شناسیم.

این ویروس که بار اول در شهر ووهان کشور چین شروع به تکثیر کرد، با تهاجم به ریه فرد مبتلا، سبب اختلالات شدید تنفسی می شود و با علائمی نظیر سرفه های خشک، تب بالای ۳۸ درجه، بدن درد و در موارد معدودی همراه با از دست دادن حس بویایی و چشایی خودش را نشان می دهد.

 دریغا که میزان شیوع این ویروس بسیار بالاست و هر فرد مبتلا ناقلی برای گسترش هرچه بیشتر آن است.

این امر موجب به خطر افتادن جان هزاران پزشک و پرستار و تمامی افراد فعال در کادر درمانی می شود؛ چرا که عدم رعایت فاصله یک متری، درصد ابتلا به ویروس را تقویب می کند.

و هم اکنون در این بحبحه های نا به هنجار ربات ها نیز خدمتی چشم گیر در عرصه پزشکی برایمان به عمل آوردند!

ربات های پزشکی

توسعه علم رباتیک نقش مهم ربات ها را در هر صنفی به اثبات رسانیده و جامعه پزشکی یکی از شاخه های پر طرفدار علوم رباتیکی محسوب می شود؛ ربات هایی که با تلفیق ساختار مکانیکی مناسب و هوش مصنوعی، واجد شرایط برای فعالیت در حوزه های مختلف کادر پزشکی می باشند.

از بخش هایی که در حوزه خدمات پزشکی خالی از لطف ربات ها نمانده است می توان به بخش جراحی، پرستاری و امداد اشاره کرد.

البته که فعالیت ربات ها در این زمینه تنها به این موارد معدود، محدود نمی شود و گزینه های بسیار زیادی را برای فعالان کادر درمانی در اختیار گذاشته است.

در حال حاظر که درگیر بیماری واگیرداری همچو ویروس کرونا هستیم ربات های پرستار نقش پررنگی را ایفا کرده اند…

ربات های نینجا در برابر ویروس کرونا!

علاوه بر زحمات بی وقفه پرستاران و پزشکان، اسم ربات نینجا نیز در لیست ناجی های این روز های سخت از جایگاه ویژه ای برخورد دار است.

چرا که این ربات با ارائه خدمات مدرن توانایی رسیدگی به بیماران مشکوک به ویروس کرونا را دارد.

ربات نینجا با همکاری دانشگاه «چولالونگ‌کورن» و شرکت «AIS»  بزرگترین اپراتور تلفنی تایلند راه اندازی شد و ارزشی تا حدود ۳ الی ۸ هزار یورو برای آن براورده شده است.

با این حال، هم اکنون ربات های سری نینجا به صورت رایگان در اختیار پرسنل بیمارستان های کشور قرار گرفته شده اند.

در وحله اول هدف از ساخت ربات نینجا رسیدگی به بیماران درگیر سکته مغزی بود، تا زمانی که این واقعه جهانی در زندگی اکثر ملیت های سرتاسر دنیا اختلال ایجاد کرد.

و همکنون شاهد حظور ربات نینجا در چهار بیمارستان کشور تایلند هستیم.

استفاده از ربات نینجا عوامل کارد درمانی را کمتر در معرض ابتلا به ویروس قرار می دهد، همچنین می توانند با استفاده از این ربات با یکدیگر تماس تصویری برقرار کنند.

عملکرد این ربات تنها به برقراری تماس تصویری محدود نمی شود؛ او بیماران مشکوک را تحت نظارتش دارد و با کمک تکنولوژی G4 (نسل چهارم شبکه تلفن همراه) توانایی سنجش حرارت بدن فرد مشکوک به ویروس کوید-۱۹ برایش میسر شده است؛ علاوه بر این در صورت پیشرفت علائم این بیماری نیز به پرسنل مربوطه هشدار خواهد داد.

طبق گفته مقامات بهداشتی تایلند ربات نینجا به زودی قادر به سرویس دهی غذا و دارو به بیماران می شود.

سخن آخر…

استفاده از ربات ها برای روبه رویی با بیماری واگیر داری همچون ویروس کرونا حرکت بسیار هوشمندانه و به جایی بود؛ چرا که خطر مرگ برای ربات ها تهدیدیست که هیچگاه عملی نخواهد شد.

طبق گفته مقامات کشور تایلند، به زودی شاهد مجهز شدن ده بیمارستان دیگر به ربات نینجا خواهیم بود چرا که به حداقل رساندن تماس میان بیماران مبتلا به ویروس کرونا و پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان ها به عنوان یکی از دلایل اصلی استفاده از ربات ها در تایلند عنوان شده است.

آمار نگران کننده مبتلایان به ویروس کرونا به صورت روزافزون در حال پیشرفت است و علم رباتیک با راه اندازی ربات های پرستار در بیمارستان ها و مراکز پزشکی دریچه امیدی را در جهت مساعد نمودن اوضاع آشفته این روزهایمان به ما نشان میدهد…

دیدگاهتان را بنویسید