بلاگ

هوش مصنوعی چیست؟

What is artificial intelligence?

هوشی که توسط ماشین‌ها نشان داده می‌شود، به عنوان هوش مصنوعی یا artificial intelligence شناخته می‌شود.

هوش مصنوعی در دنیای امروز بسیار محبوب شده است و همچنین کاربردهای زیادی نیز دارد.

این تکنولوژی در واقع شبیه‌سازی هوش طبیعی یا هوش یک موجود هوشمند همچون انسان در ماشین‌هایی است که برای یادگیری و الگوبرداری از اعمال انسان برنامه‌ریزی شده‌اند.

این ماشین‌ها می‌توانند یاد بگیرند و کارهایی شبیه انسان را انجام دهند که آن‌ها را ربات می‌نامیم.

همانطور که تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی هر روز گسترش پیدا کرده و پیشرفت می‌کنند، تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی ما خواهند داشت.

طبیعی است که امروزه همه بخواهند به نحوی با تکنولوژی هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند، ممکن است به عنوان یک کاربر نهایی از آن بهره ببرند یا به دنبال حرفه‌ای در هوش مصنوعی باشند.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

اگر بخواهیم به سوال «هوش مصنوعی چیست؟» پاسخی کوتاه بدهیم، می‌توانیم بگوییم که بستگی دارد که از چه کسی این سوال را می‌پرسید در واقع دو دیدگاه برای پاسخ به این سوال وجود دارد:

  1. یک فرد معمولی با درک سطحی از فناوری، آن را به ربات‎ها و علم رباتیک مرتبط می‌کند. اینگونه افراد می‌گویند که هوش مصنوعی یک شخصیت مستقل است که می‌تواند به تنهایی عمل کرده و فکر کند.
  2. اگر از یک محقق هوش مصنوعی در مورد هوش مصنوعی بپرسید، او می‌گوید که فناوری هوش مصنوعی مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است که می‌تواند بدون نیاز به دستور صریح و مستقیم برای انجام یک کار، نتایجی را تولید کند.

که هردو تعریف صحیح می‌باشد.

بنابراین می‌توانیم به طور خلاصه بگوییم که: «هوش مصنوعی شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم‌های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.»

چگونه می‌توانیم بفهمیم که هوش مصنوعی مانند یک انسان عمل می‌کند؟

حتی اگر به آن مرحله‌ای برسیم که هوش مصنوعی بتواند مانند یک انسان رفتار کند، چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که می‌تواند همین رفتار را ادامه دهد؟ ما می‌توانیم مبنای شباهت یک موجودیت هوش مصنوعی با رفتار انسان را در موارد زیر بیان کنیم:

  • آزمون تورینگ
  • رویکرد مدلسازی شناختی
  • رویکرد قانون فکر
  • رویکرد عامل منطقی

چرا هوش مصنوعی (َAI) مهم است؟

هوش مصنوعی به این دلیل مهم است که می‌تواند بینش‌هایی را در مورد عملکرد خود به شرکت‌ها بدهد که ممکن است قبلاً نسبت به آن آگاه نبوده‌اند و به این دلیل که در برخی موارد، هوش مصنوعی می‌تواند وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام دهد.

به ویژه هنگامی که صحبت از کارهای تکراری و جزئیات محور می‌شود، مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه.

ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمتری انجام می‌دهند.

این تکنولوژی، بهره‌وری را به طور چشمگیری افزایش داده و دری را برای فرصت‌های تجاری کاملاً جدید برای برخی از شرکت‌های بزرگتر باز کرده است.

به طور مثال، قبل از گسترش هوش مصنوعی، تصور مردم درباره استفاده از نرم افزارها برای گرفتن تاکسی سخت بود، اما امروزه اوبر با انجام این کار به یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است.

این برنامه از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پیچیده برای پیش‌بینی اینکه افراد در چه زمانی و در چه مناطق خاصی نیاز به تاکسی دارند، استفاده می‌کند.

که این مسئله کمک می‌کند تا رانندگان پیش از نیاز، به طور فعال در خیابان‌ها حرکت کنند تا به محض دریافت اعلان از سمت مسافر، در کمتر از یک دقیقه در مبدا مورد نظر حاضر شوند. به نمونه‌های داخلی این مدل کسب و کار می‌توان به تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی اشاره کرد.

بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های امروزی از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود و برتری نسبت به رقبای خود، استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به ادامه این مطلب، وبلاگ «۱۰ دلیل اهمیت هوش مصنوعی» را مطالعه نمایید.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

مزایا:

  • قابل استفاده در مشاغلی که جزئیات کار در آن مهم است.
  • کاهش زمان برای انجام کارهای سنگین؛
  • نتایج منسجمی را ارائه می دهد؛ و
  • عوامل مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی همیشه در دسترس هستند.

معایب:

  • گران است؛
  • به تخصص فنی عمیقی نیاز دارد.
  • محدودیت در تامین نیروی انسانی واجد شرایط برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی؛
  • فقط می‌داند که چه چیزی نشان داده شده است. و
  • عدم توانایی تعمیم از یک کار به کار دیگر.

اهداف و کاربردهای هوش مصنوعی

هدف مهم هوش مصنوعی از دیدگاه فنی، کمک به توانایی‌های انسانی و کمک به ما انسان‌ها در تصمیم گیری‌های پیشرفته با نتایج گسترده است.

اما از منظر اجتماعی، کاربرد هوش مصنوعی این است که به انسان‌ها کمک کند تا زندگی معنادار و عاری از کار سخت داشته باشند.

درواقع به مدیریت شبکه پیچیده افراد، شرکت‌ها، دولت‌ها و مردم کمک می‌کند تا به گونه‌ای کار کنند که برای جامعه بشریت مفید باشد.

در حال حاضر، هدف هوش مصنوعی با تمام ابزارها و تکنیک‌های مختلفی که در طول هزار سال گذشته اختراع کرده‌ایم، مشترک است.

یعنی همان ساده‌سازی تلاش انسان و کمک به تصمیم‌گیری بهتر. هوش مصنوعی همچنین به عنوان اختراع نهایی ما معرفی شده است.

هم‌اکنون، مهمترین کاربرد هوش مصنوعی بیشتر برای بهبود کارایی فرآیند، خودکارسازی وظایف سنگین منابع و پیش‌بینی‌های تجاری بر اساس داده‌های قوی به جای احساسات واقعی است.

جهت آشنایی بیشتر با اهداف و کاربردهای هوش مصنوعی، مطالعه وبلاگ «۹ کاربرد هوش مصنوعی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سخن آخر…

زمانی این پیشرفت‌ها صرفا برای آینده تداعی شده و همه‌گیری هوش مصنوعی نوعی آینده‌ نگری محسوب میشد.

اما امروزه می‌توان رد پای هوش مصنوعی را حتی در نرم‌افزارهای ساده موبایلی مشاهده کرد.

هوش مصنوعی خلاقیتی است که ابزارها و خدماتی نوآورانه را ابداع می‌کند که این خدمات و ابزارها به طور تصاعدی، نحوه زندگی ما را تغییر می‌دهد و امیدواریم که نزاع، نابرابری و رنج انسانی را نیز از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید